•  
  •  
 

Title

Horizons for the history of "lasallista" research in pedagogical thinking

Resumen

¿Qué ha pasado con la tradición pedagógica lasallista desde su llegada a Colombia, en 1890, hasta nuestros días? ¿qué ha llevado del obnubilamiento de los grandes hitos en las propuestas pedagógicas de vanguardia a la conformidad de haber obtenido un posicionamiento en el discurso pedagógico nacional? Descifrar los distintos momentos protagónicos del quehacer pedagógico de la comunidad de los Hermanos de las Escuelas Cristianas es tarea de la historia. Esta presentación de la tarea investigativa cobra su relevancia en tanto prefigura horizontes que han sido claves de lectura para una investigación en historia de la pedagogía lasallista y los cuales se han construido en el devenir mismo de la indagación.

Palabras clave

historia, pedagogía, epistemología, saber pedagógico

Abstract

What has happened to the «lasallista» pedagogical tradition since its arrival to Colombia, in 1890, to the present day? What has taken us from the blurred vision of the great milestones on the vanguard pedagogical proposals to the conformity of having achieved a position in the national pedagogical discourse? To figure out the different leading moments of the pedagogical concern within the community of «Hermanos de las Escuelas Cristianas» It is a duty of history. This research stands out as it pre-figures horizons that have been reading keys for the research on the history of lasallista pedagogy which has been built on the very transformation of enquiry.

Keywords

history, pedagogy, epistemology, pedagogical knowledge

Fecha de publicación

January 2005

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS