•  
  •  
 

Title

Reflections and strategies about self regulated learning for the development of autonomy

Resumen

En este artículo nos proponemos profundizar en el proceso de asimilación de conocimientos por los estudiantes y en las características que adopta su actividad cognoscitiva, su aprendizaje en la universidad. Esto nos permite analizar y reflexionar sobre un aspecto de sumo interés para docentes que será objeto de estudio: cómo enseñar y cómo lograr que la enseñanza favorezca el desarrollo integral del estudiante.

Palabras clave

aprendizaje autorregulado y reflexivo, autonomía, competencias, habilidades cognoscitivas y preceptúales, estrategias pedagógicas, control, valoración, psiquis, metacognición, zona de desarrollo próximo, mediación

Abstract

This article aims at having a deep look on the knowledge assimilation process in students, and in the characteristics they adopt in their cognitive activity, their learning at university. This study will allow analyzing and reflecting on what is important for teachers: how to teach and how to assure that the teaching practice benefits the integral development of the student.

Keywords

self regulated learning and reflective, autonomy, competencies, cognitive and perceptual skills, pedagogic strategies, control, valuation, met cognition, next development zone, and mediation

Fecha de publicación

January 2005

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS