•  
  •  
 

Title

The method of the critic correlation in the act of the catechism: didactic implications

Resumen

Desde el objeto formal de la didáctica se puede considerar la cuestión del cómo, del método como una competencia pedagógica fundamental en la práctica catequética. La Iglesia, en sus documentos sobre la catequesis, ha abordado dicha cuestión tratando de vislumbrar principios y criterios para la presentación del mensaje cristiano al ser humano concreto y real. Sin embargo, sus consideraciones y presupuestos abordan, desde una perspectiva funcional-comunicativa y no crítico-hermenéutica, la relación entre contenido y método. Una “vuelta” de la práctica catequética a la dimensión existencial-hermenéutica-deconstructiva de la relación entre enunciación-anunciación del mensaje cristiano, entre el qué y el cómo de la catequesis, será un punto de partida para una renovación didáctica de la misma. El método teológico de correlación crítica, iluminará y enriquecerá la compleja, pero ineluctable tarea de dar razón de nuestra fe al mundo, no desde un principio de autoridad institucional o dogmática, sino desde los relatos y experiencias cristianas que dan sentido a las experiencias humanas.

Palabras clave

didáctica, práctica catequética, método de correlación crítica, métodos de la catequesis

Abstract

According to the formal object of the Didactics, we can consider the problem of the method as a fundamental pedagogical competence in the practice of the catechism. The Catholic Church –in its documents about this topic– has tackled this problem trying to find principles and criteria for the presentation of the Christian Message to the real and concrete human being. However, its considerations and suppositions tackle –from a functional-communicative perspective, but not from an existential-hermeneutical one– the relation between content and method. On the other hand, the practice of the catechism based on an existential-hermeneutical-deconstructive dimension of the relation between enunciation-annunciation of the Christian Message; the reason of the catechism, will be starting point for its didactic renovation. The theological method of critic correlation will enriched and throws light upon the complex, but unavoidable, task to present the reason of our faith to the world, not from a principle of institutional or dogmatic authority, but from the Christian stories and experiences that give sense to the human experiences.

Keywords

didactics, practice of the catechism, method of critic correlation, methods of the catechism

Fecha de recepción

14 de julio de 2008

Fecha de aceptación

10 de agosto de 2008

Fecha de publicación

January 2008

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS