•  
  •  
 

Title

Incidence of metacognitive strategies and motivational strategies on academic performance

Resumen

Este estudio indaga sobre las razones del bajo rendimiento de estudiantes de bachillerato. El objetivo de la investigación fue determinar la incidencia de las estrategias metacognitivas y motivacionales en el rendimiento académico. La muestra constó de 21 estudiantes entre 15 y 18 años que cursaban, simultáneamente, 6° y 7° grado. El diseño fue cuantitativo no experimental, de alcance correlacional, y para la recolección de datos se empleó una revisión documental de registros de notas y dos cuestionarios: MAI y MSLQ. Los datos indicaron que el desempeño académico de los estudiantes no estaba ligado a su idea de competencia, que el poco uso de estrategias metacognitivas corresponde al bajo rendimiento académico, y que la influencia de las estrategias motivacionales era difícilmente perceptible.

Palabras clave

Estrategias metacognitivas; estrategias motivacionales; rendimiento académico

Abstract

This study investigates the reasons for the low academic performance of high school students. The research objective was to determine the incidence of metacognitive and motivational strategies on the academic performance. The sample consisted of 21 students between the ages of 15 and 18, who were simultaneously in 6th and 7th grade. The design was quantitative, non-experimental, of correlational scope, and for data collection, school grades were used as document reviews and two questionnaires: MAI and MSLQ. The data indicated that the students’ academic performance was not linked to their idea of competence, that the infrequent use of metacognitive strategies corresponds to low academic performance and that the influence of motivational strategies was hardly perceptible.

Keywords

Metacognitive strategies; motivation strategies; academic performance

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss78.8

Fecha de recepción

18 de mayo de 2021

Fecha de aceptación

29 de julio de 2021

Fecha de publicación

2022-07-15

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de reflexión

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS