•  
  •  
 

Title

Higher education as a main driving force in economic development

Resumen

Este documento analiza cómo ha sido la interacción entre la política educativa y las estrategiasde desarrollo en Colombia, a lo largo del siglo XX. Se presenta una revisión del estadoactual de la educación en Colombia, tanto a nivel de educación básica y media, como de laeducación superior. Para ello se toman tres criterios básicos que son la cobertura, la calidady la equidad en el acceso a la educación. Para el caso de la educación superior, se comparala oferta de cupos con la demanda existente, se clasifican los distintos segmentos en que sedivide la educación superior y se hace una breve reseña sobre el recurso humano con que secuenta en la educación superior colombiana. Así mismo, se expone una conceptualización delos retos que enfrenta la educación superior, sobretodo para lograr una cohesión de la sociedad,evitando que algunos de sus integrantes sean excluidos y permitiendo que todos losestamentos de la sociedad puedan compartir los mismos ideales y los consideren asequibles.Finalmente, se presentan unas conclusiones que se derivan del estudio y se proponen algunasrecomendaciones de política .

Palabras clave

desarrollo económico, educación, capital humano, equidad

Abstract

This paper analyzes the interaction between educational policy and development strategies inColombia, throughout the twentieth century. The present state of education is reviewed, notonly at primary and secondary levels, but also at the higher leve!. Three basic criterio areconsidered for this purpose: population with access to education, quality of education andequal access to education. For the specific case of higher education, capacity of institutions ofhigher education is compared with existing demand; higher education is divided into its differentcategories; and a brief description of human resources available in the Colombian highereducation system is presented . Likewise, challenges facing higher education are analyzed, inparticular its capacity to achieve cohesion of society, to avoid the exclusion of sorne of itsmembers and to allow all to share the same ideals, which are considered attainable by everyone.Finally, sorne conclusions derived from this study are presented and severa! recommendationsare suggested.

Keywords

economic development, education, human capital, equality

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ed.403

Fecha de recepción

1 de septiembre de 2003

Fecha de aceptación

1 de octubre de 2003

Fecha de publicación

January 2003

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.