•  
  •  
 

Title

Agricultural experts in the diffusion of sustainable agricultural innovations in the east region of Colombia

Resumen

La participación de los profesionales de diversas disciplinas del agro en los procesos de reconversión sustentable de los agroecosistemas en Colombia, es factor clave para el desarrollo de la nueva agricultura que el país necesita frente a los problemas ocasionados por las inadecuadas prácticas de manejo de la agricultura convencional. En el presente trabajo se hace una exploración sobre la actuación de un importante grupo de profesionales vinculados a la reconversión agropecuaria de la región oriental colombiana. Los resultados encontrados y analizados con sistema estadístico multivariado indican que los profesionales participan en una amplia gama de actividades en las tres zonas climáticas de la región (frío, templado y cálido) y que las preferencias a ciertos sistemas de innovación tienen relación directa con la formación académica recibida por ellos. Asimismo se refleja un debilitamiento en el ejercicio profesional del ingeniero agrónomo, que ha sido capitalizado por otras profesiones y que amerita un proceso de renovación curricular en los programas académicos de esta profesión en el país

Palabras clave

difusión de innovaciones, profesionales del agro, agricultura sustentable

Abstract

The participation of experts of diverse agricultural fields in the processes of sustainable restructuring of the agro ecosystems in Colombia is a key factorfor the development of the new agriculture that the country needs in order to overcome the problems that were caused due to the inadequate management of the conventional agriculture. In the present work, an exploration of the way of action of an important group of experts that participate in agricultural restructuring of the east region of Colombia is made. The results that were found and analyzed with a multivariate statistical system indicated that the experts participate in a wide range of activities in the three climatic areas (cold, mild and warm) and that the preferences in terms of the innovation systems have a direct relation to their academic background.We also found that the agronomists are being replaced by other experts, a fact that would justify a curriculum renovation process in the agronomy academic programs of the country.

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ed.228

Fecha de recepción

3 de junio de 2008

Fecha de aceptación

20 de agosto de 2008

Fecha de publicación

January 2009

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.