•  
  •  
 

Title

Analysis and incidence of the cost in public transport of the homes in the localities Usme and Ciudad Bolívar

Resumen

A continuación se presenta un documento de trabajoresultado de un proceso investigativo, cuyo principal objetivo es demostrar la incidencia en el gasto de lasfamilias en relación con el transporte público en las localidades de Usme y Ciudad Bolívar de Bogotá desde una perspectiva analítica de manera descriptiva mediante la utilización de un modelo econométrico que nos permita determinar y comprobar la incidenciadel gasto de las familias. Con el fin de lograr el cometido, se diseñó e implementó un instrumento de recolección de datos basado en 619 encuestas efectuadas directamente a los hogares que utilizan el servicio de transporte público colectivo en las localidadesde Usme y Ciudad Bolívar para desplazarsea sus lugares de trabajo o estudio o cumplir con actividadesde su núcleo familiar. El trabajo se sustenta, además, en la elaboración de una reseña histórica del uso del transporte en Bogotá, tomando como base un modelo de consumo de las familias y las últimas tendencias encontradas en el estudio de la economía del transporte, haciendo énfasis en lo relacionado con el transporte público colectivo de pasajeros. Por tal motivo, se encuentran en el desarrollo del trabajolos diferentes aportes de especialistas en el tema del transporte, que ha tomado gran importancia en el desarrollo económico y la búsqueda de bienestar de las familias.

Palabras clave

transporte urbano, economía del transporte, bienes públicos, función de consumo

Abstract

The following is a working paper whose main objective of this work is to demonstrate the incidence in the cost of the families in relation to the public transport in the localities of Usme and Ciudad Bolívar of Bogotá since an analytical perspective descriptive way by means of the use of a econometric model that allows to determine it us and to verify it. In order to accomplish the objective, it was designed and implemented an instrument of data collecting based on 619 surveys conducted directly to the homes that use the collective service of public transport in the places of Usme and Ciudad Bolívar to move to their places of work and/or study, or to fulfill activities of its familiar nucleus. The work is sustained in addition, in the development of an historical brief of the use of transport in Bogotá,taking as base a model of consumption of the families and the ultimate tendencies found in the study of the economy of the transport, doing emphasis, as regards the collective public transport of passengers. By such reason, is in the development of the work the different contributions from specialists in the subject of the transport that has taken an excellent importance in the economic development and search from well-being of the families.

Keywords

urban transport, economy of the transport, public properties, function of consumption

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ed.209

Fecha de recepción

25 de marzo de 2010

Fecha de aceptación

1 de junio de 2010

Fecha de publicación

January 2010

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.