•  
  •  
 

Title

The teacher as a catalyst of power

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ed.369

Fecha de recepción

1 de abril de 2005

Fecha de aceptación

1 de junio de 2005

Resumen

Este artículo es el resultado de una reflexión personalsobre los roles que ha desempeñado el maestro enlas comunidades occidentales a través de la historiay de su responsabilidad social especialmente en eldesarrollo de las clases privilegiadas y por ende dela generación de poder a través del conocimiento;generada en los espacios correspondientes a Historiade la Pedagogía y Epistemología de la Ciencia en elprograma de Maestría en Docencia de la Universidadde La Salle. Las organizaciones sociales caracterizadaspor relaciones culturales específicas a su entorno,han estado soportadas bajo estructuras de poder enlas que la generación y transmisión de conocimientosiempre están presentes de conformidad con losintereses del grupo o de los grupos socialespreponderantes, o de las «necesidades» productivase ideológicas de las sociedades en conjunto. Unamirada panorámica a través de la historia de lassociedades occidentales, nos permitirá encontraralgunas coincidencias básicas entre el poder, elquehacer de los educadores y su influencia en losgrupos sociales, de conformidad con su papel en laestructura social en sus principales momentos.

Palabras clave

poder, educación, cultura, escuela

Abstract

This article is the result of a personal reflection about the roles that the teacher has played in the western communities throughout history and her social responsibility, especially in the development of the privileged classes and consequently the generation of power through knowledge. Social organizations characterized by their cultural relationships have been by power-structures where the generation and transmission of knowledge are always related with the interests of the most important group, or its productive or ideological needs. A panoramic view of western society’s history will let us find some basic coincidences between power, the mission of teachers, and their influence on social groups. This study was generated by the History of Pedagogy and Epistemology of Science research group, in the Teaching Mastery program at La Salle University, Bogota, Colombia

Keywords

Power, education, culture, school

Tipo de documento

Artículo

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Páginas

65 - 70

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.