2025-01-162025-01-16https://hdl.handle.net/20.500.14625/38858The challenges of contemporary society and the requirement to prepare students for a constantly changing world have given rise to disruptive innovation in educational management, this method is based on the adoption of new tactics and procedures that contradict conventional wisdom and promote more interesting and relevant learning. Disruptive innovation in educational management typically aims to change the way teaching and learning take place, while fostering important skills such as creativity, critical thinking, collaboration, and problem solving. To achieve this, the STEAM methodology has been adopted, which incorporates the study of science, technology, engineering, art and mathematics into the curriculum. A descriptive quantitative approach has been used to evaluate the effects of educational innovations that allowed supporting the implementation of the methodology. The goal is to measure how much academic performance, student engagement, and motivation have changed and improved through data analysis and objective information collection. The results of this descriptive quantitative approach have shown the innovative potential of disruptive educational management in the context of logical thinking. In the conclusions, the potential of disruptive innovation in educational management is highlighted, which has shown to be a powerful tool to raise educational quality and also to prepare students for the challenges of the 21st century.Los desafíos de la sociedad contemporánea y la exigencia de preparar a los estudiantes para un mundo en constante cambio han dado lugar a la innovación disruptiva en la gestión educativa, este método se basa en la adopción de nuevas tácticas y procedimientos que contradicen la sabiduría convencional y promueven un aprendizaje más interesante y pertinente. La innovación disruptiva en la gestión educativa generalmente tiene como objetivo cambiar la forma en que se llevan a cabo la enseñanza y el aprendizaje, al tiempo que fomenta habilidades importantes como la creatividad, el pensamiento crítico, la colaboración y la resolución de problemas. Para lograr esto, se ha adoptado la metodología STEAM, que incorpora al currículo el estudio de las ciencias, la tecnología, la ingeniería, el arte y las matemáticas. Se ha utilizado un enfoque cuantitativo descriptivo para evaluar los efectos de las innovaciones educativas que permitieron respaldar la implementación de la metodología. El objetivo es medir cuánto ha cambiado y mejorado el rendimiento académico, el compromiso de los estudiantes y la motivación a través del análisis de datos y la recopilación de información objetiva. Los resultados de este enfoque cuantitativo descriptivo han mostrado el potencial innovador de la gestión educativa disruptiva en el contexto del pensamiento lógico. En las conclusiones, se destaca el potencial de la innovación disruptiva en la gestión educativa el cual ha mostrado ser una potente herramienta para elevar la calidad educativa y además de preparar a los estudiantes para los desafíos del siglo XXI.transversal skillsSTEAM methodologydynamic learningeducational managementhabilidades transversalesmetodología STEAMaprendizaje dinámicogestión educativaImplementation of STEAM strategies to strengthen computational thinking in disruptive educational managementImplementación de estrategias STEAM para fortalecer el pensamiento computacional en la gestión educativa disruptivainfo:eu-repo/semantics/article