•  
  •  
 

Title

Participation as strategy for a habitat sustainable transformation, within the professional and academic practice

Resumen

La formación de un arquitecto con responsabilidad social como estrategia para la transformación del hábitat en que intervenga –que asume como propios los retos que impone una sociedad excluyente, la construcción de un hábitat sustentable, así como la construcción del conocimiento con pertinencia y acción social– son compromisos ineludibles de la academia por un desarrollo humano integral y sustentable. En este documento se exponen algunas propuestas y reflexiones al análisis de trabajos realizados con estudiantes a lo largo de dos ciclos académicos, así como la planificación y gestión necesarios desde el primer ciclo de 2007 hasta el segundo ciclo de 2008 en el Observatorio Urbano. Estas experiencias que van desde la enseñanza y práctica del diseño arquitectónico, y una electiva para la aplicación del ‘método’ de Rodolfo Livingston (Práctica y Arquitectura) hasta el diseño de un módulo de cursos participativos y comunitarios para la formación de posgrado en la Facultad, que consolidaba y exportaba un ideal pedagógico; esto con alumnos que pasaban del aula a los barrios, ejerciendo un trabajo proyectual con las familias participantes y una oficina móvil de arquitectura para el trabajo con la comunidad. Paralelo a esto, un trabajo de investigación que planteaba el ejercicio de la gestión con organismos e instituciones públicas y privadas para la conformación de un modelo proyectado a la transformación sustentable del hábitat. Todo esto constituye una base experimental para la construcción de un camino hacia la gestión institucional, por una docencia, investigación y extensión universitarias con responsabilidad, innovación e impacto social.

Palabras clave

extensión universitaria, arquitectura participativa, arquitecto comunitario, hábitat sustentable

Abstract

In the search for a comprehensive and sustainable human development, the Academy has to commit itself to the professional training of an architect with social responsibility, that assumes as his own the challenges imposed by an excluding society, as a strategy for the transformation of the habitat in which he intervenes. In addition, the building of a sustainable habitat and the construction of knowledge and action with social relevance are also unavoidable commitments the Academy has to assume as part of the aforementioned search. The author presents his proposals and reflections to the analysis of the works carried out with the students along two academic cycles as well as the planning and management required at the Urban Observatory from the first cycle of 2007 through the second cycle of 2008. These experiences range from the teaching and practice of architectural design, and the elective Practice & Architecture applying the “method” of Rodolfo Livingston; to the designing of a participatory and community course module for postgraduate training at the School, which consolidated and exported a pedagogical ideal; with students who went from the classroom to the neighborhoods, having a designing work with the participating families and an architecture mobile office for working with the community. Simultaneously, a research project that involved the “putting into practice” of management with public and private agencies and institutions was carried out to establish a model for the sustainable transformation of the habitat. All this constitutes an experimental basis to build a path towards institutional management, for a teaching, research and university extension, with responsibility, innovation and social impact.

Keywords

university extension, participative architecture, community architect, sustainable habitat

Fecha de publicación

2010-06-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de reflexión

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS