•  
  •  
 

Title

Study of Reading and Writing Habits within the Academic Context in La Salle University’s Zootechnics Program

Resumen

Se realizó un estudio de tipo descriptivo-transversal para determinar los hábitos de lectura y escritura en estudiantes del programa de Zootecnia de la Universidad de La Salle, durante el primer ciclo del 2010. Se seleccionó una muestra de 221 estudiantes, a los cuales se les aplicó un cuestionario. El 69% tenía de diecisiete a veintidós años de edad. Para analizar las variables cualitativas se escogió el método de las frecuencias observadas. Se utilizaron las pruebas chi2 (c2) y de Kruskal-Wallis para conocer diferencias en las respuestas en función del grado del estudio (primero a décimo). El 59,4% de los estudiantes manifestó utilizar internet como fuente primaria, y un 96,6% utiliza con frecuencia la biblioteca. Para consultas académicas, preferían leer libros o tesis y sitios web no científicos, más que revistas técnicas o científicas (39,1%, 32,3% y 29,1%, respectivamente). El 61,8% tiene una buena comprensión lectora y un 49,9% no tiene dificultad para escribir un texto académico. El 47,2% señaló que prefería leer sobre temas relacionados con la carrera, y un 70% manifestó que leía periódicos o revistas agropecuarias. El promedio de horas dedicadas a lectura se encontró en el rango de dos a cuatro horas/semana (57,8%). El 37,4% lee con frecuencia textos académicos en inglés; el 82,3% afirmó escribir más de dos textos académicos al mes. A pesar de que se observan prácticas lectoescritoras aceptables en el ámbito académico, se recomienda fomentar más hábitos de lectura y escritura en los estudiantes del programa

Palabras clave

academia, escritura, hábitos, lectura, universidad, zootecnia

Abstract

A descriptive-transversal study was carried out in order to determine the reading and writing habits among students from La Salle University’s Zootechnics Program during the first cycle of 2010. A sample of 221 students was selected, to whom a questionnaire was applied. Sixty-nine percent (69%) of the students were seventeen to twenty-two years old, and the observed frequencies method was chosen to analyze the qualitative variables. The chi2 (c2) and the Kruskal-Wallis tests were used to see the differences between the answers in regards to study level (one to ten). Fifty-nine point four percent (59.4%) of the students said that they used the Internet as a primary source, and 96.6% frequently uses the library. For academic consults, they preferred reading books or thesis and non-scientific websites to technical or scientific magazines (39.1%, 32.3% and 29.1%, respectively). Sixty-one point eight percent (61.8%) shows a good reading comprehension and 49.9% has no problems writing academic papers. Forty-two point two percent (47.2%) mentioned that they would rather read about matters related to their career, and 70% said that they read the newspaper or agricultural journals. The average number of hours dedicated to reading placed within the range of two to four hours a week (57.8%). Thirty-seven point four percent (37.4%) of the students frequently read academic papers in English. Eighty-two point three percent (82.3%) said that they wrote more than two academic papers a month. Despite the reading and writing practices in the academic context being acceptable, it is recommended to promote more reading and writing habits among the students of the program

Keywords

academics, writing, habits, reading, university, zootechnics

Fecha de recepción

21 de febrero de 2011

Fecha de aceptación

25 de junio de 2011

Fecha de publicación

2011-09-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.