•  
  •  
 

Title

Characterization of the Administrative and Marketing Process in Ovine Systems from the Colombian High Tropic

Resumen

Este artículo es el resultado de una encuesta experta a gran escala basada en entrevistas a productores de 66 granjas ovinas de trópico alto (TA) en Colombia. El objetivo fue proveer una descripción del proceso administrativo y de mercado en los sistemas ovinos de TA. Los sistemas fueron estratificados en función del objetivo de producción; las medias, las desviaciones estándar y las frecuencias fueron calculadas para las variables más informativas mediante el programa SAS V.9.1. Las granjas se distribuyen en los sistemas carne y lana TA (59 %), genética y carne TA (24 %) y carne TA (17 %). Los procesos organizacionales en los sistemas ovinos de TA analizados han tenido un bajo desarrollo. A menor grado de especialización, se utilizan con menor frecuencia herramientas de planeación estratégica y sistemas de identificación y registro de animales. El bajo control administrativo de los sistemas ovinos TA demuestra la necesidad de implementar programas de asistencia técnica, investigación y extensión, donde los productores desarrollen habilidades para la proyección de indicadores de gestión y mercado. Los factores críticos de comercialización de productos de origen ovino en Colombia requieren ser intervenidos a través de la construcción de cadenas de valor que estimulen el crecimiento de la demanda, el desarrollo de políticas y la regulación de mercado, el control de precios y la calidad de los productos. La participación activa de los productores por medio de productos de valor agregado es fundamental ya que asegura el incremento de los ingresos y el empleo familiar.

Palabras clave

administración, caracterización, mercado, ovinos, trópico alto

Abstract

The paper is the result of a large-scale survey based on interviews with 66 sheep farmers from the Colombian high tropic (HT). The goal was to provide a description of the administrative and marketing process in HT sheep systems. The systems were stratified according to the production target; means, standard deviations and frequencies were calculated for the most informative variables using the SAS V.9.1 program. The farms are distributed in the HT meat and wool (59%), HT genetics and meat (24 %) and HT meat (17%) systems. Organizational processes in the TA ovine systems analyzed have had a low development. Strategic planning tools and animal identification and registration systems are used less frequently and to a lesser degree of specialization. The low administrative control of HT ovine systems demonstrates the need to implement technical assistance, research and extension programs, where farmers develop skills for the projection of management and market indicators. The critical marketing factors of products of ovine origin in Colombia require intervention through the construction of value chains that stimulate demand growth, policy development and market regulation, control of product price and quality. The active participation of the farmers through value-added products is essential, as it ensures an increased household income and employment.

Keywords

Management, characterization, market, sheep, highland tropics

Fecha de recepción

22 de octubre de 2013

Fecha de aceptación

14 de marzo de 2014

Fecha de publicación

2014-05-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.