Files

Download

Download Full Text (961 KB)

Tutor 1

Buitrago Rubiano, Ricardo Ernesto

Resumen

Este trabajo pretende, mediante un estudio cualitativo, identificar hechos determinados de la deslocalización en la industria manufacturera textil en la ciudad de Bogotá, Colombia. Inicialmente se realizó una indagación sobre los antecedentes teóricos basados en la deslocalización en la industria colombiana, la cual al momento constató que no existía una investigación previa en profundidad sobre este tipo de estrategia, se realizó una investigación sobre los autores que mencionan la deslocalización de perspectivas diferentes. Por lo tanto, la investigación ayudó a establecer el concepto de deslocalización y a obtener su implementación y evaluación. Se diseñó y aplicó una encuesta con diferentes tipos de preguntas, tales como: opción múltiple, escala Likert y dicotómica. Además, para obtener la validación se realizó una evaluación por parte de un experto en Comercio Internacional. Se publicó una página web y se envió a las sedes de diferentes empresas. La muestra estuvo compuesta por 30 empresas del sector manufacturero textil, ubicadas en Bogotá. De estas empresas, solo se hicieron válidos 10 cuestionarios (3 empresas grandes, 4 medianas y 3 pequeñas). Los resultados obtenidos arrojaron que de los cuestionarios válidos, el 60% de las empresas que implementan la deslocalización, el 50% son empresas grandes clasificadas según el número de empleados. teoría, influye en la decisión de implementar estrategias desde la deslocalización. También determina la elección en la modalidad de deslocalización utilizada para las empresas del sector textil de Bogotá. Palabras Clave: Deslocalización, Outsourcing Internacional Penetración Internacional, Tecnología de Reducción de Costos.

Resumen en lengua extranjera 1

This work pretends to update the time horizon of the final report "determinants of offshoring in the manufacturing industry of Bogotá: The case of the textile sector" through a qualitative study, in which new contributions or theories are sought to complement the research done. Initially in the final report, an investigation was made on the theoretical background of the influence of offshoring in the Colombian industry, finding that there are new investigations directed to countries such as Europe or the United States, but there is still no evidence of indepth studies towards Colombia strategy. Likewise, new authors were found mentioning offshoring from different perspectives, and from them, to establish their concept, execution and evaluation. A survey was designed and applied with different types of questions (multiple choice, Likert scale, and dichotomous); for its validation an evaluation was carried out by an expert in International Trade. It was published on a website and was sent to different companies based in Bogotá. The sample consisted of 30 companies from the textile manufacturing sector located in the Capital City, of which only 10 valid questionnaires were obtained (3 large, 4 medium, and 3 small companies). The results obtained showed that of the valid questionnaires, 60% of the companies implement offshoring, of which 50% are large companies classified according to the number of employees To update this report, a new telephone survey was conducted by contacting the companies of the valid questionnaires, and inquiring if there were changes in the reasons why they decided to use offshoring as a strategy, finding that one of the companies was selling and stopped doing offshoring as outsourcing. to start producing again internally, as well as that the remaining 80% of the valid questionnaires continue to implement said strategy due to the company's own characteristics and that although there are costs that vary and may make the transaction more expensive, the preference is maintained

Palabras clave

Offshoring, Tercerización internacional, Penetración internacional, Disminución de costos, Tecnología, Offshoring, International outsourcing, International penetration, Cost reduction Technology

Tipo de documento

Trabajo de grado - Pregrado

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Fecha de elaboración

2016

Programa académico

Finanzas y Comercio Internacional

Facultad

Facultad de Ciencias Económicas y Sociales

Publisher

Universidad de La Salle. Facultad de Ciencias Económicas y Sociales. Finanzas y Comercio Internacional

Included in

Finance Commons

Compartir

COinS