•  
  •  
 

Title

Kant in a dialogue with Modernity: Propaedeutics to Immanuel Kant’s speculative reason

Resumen

En mi experiencia como docente universitario he apreciado la dificultad que tienen los jóvenes estudiantes de Filosofía para acercarse a la Crítica de la Razón Pura de Immanuel Kant. Así mismo, también es notable la cantidad de malentendidos y prejuicios con los que se acercan los estudiantes a este autor clásico. Esto se debe principalmente, a una confusión de contextos teóricos y a un desconocimiento del alcance y validez de la obra. Dicha confusión se origina debido a que los estudiantes primero conocen las objeciones y los debates contemporáneos del filósofo, antes que una aproximación crítica al autor mismo. Teniendo en cuenta esto, considero necesario realizar un breve texto con una función propedéutica que le permita comprender al estudiante del pensamiento de Kant y cómo se articulan sus preocupaciones conceptuales en el contexto filosófico de la edad moderna.

Palabras clave

Kant, razón pura, razón teorética, primera crítica

Abstract

In my experience as university professor I have felt the difficulties young students of Philosophy have in their initial approaches to Kant’s Critique of Pure Reason. Likewise is noteworthy students’ great deal of misunderstandings and prejudices about this classical philosopher. These are originated, mostly, due to confusion about philosophical theoretical contexts and ignorance on the range and validity of Kant’s work. This confusion and ignorance are consequence of the fact that most students know first the objections and present debates to Kant’s work, rather than a personal critical approximation to the author. Bearing this in mind I’ve considered important to write a paper with a propaedeutic intention that allows the student to understand Kant’s thought, and how his conceptual concerns are articulated in the philosophical context of modernity.

Keywords

Kant, pure reason, theoretical reason, first critique

Fecha de recepción

4 de septiembre de 2007

Fecha de aceptación

20 de septiembre de 2007

Fecha de publicación

2008-06-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS