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Title

Statements and Social Practices: the Confession in the Reform

Resumen

En este ensayo nos ocupamos del tema de la confesión protestante, en el marco de las tesis de Foucault sobre el saber y el poder. Para ello, nos apoyamos en dos tradiciones distintas: de un lado, el análisis de Weber de la relación entre la ascesis y el capitalismo en las sociedades reformistas; de otro lado, el análisis político de Foucault sobre la pastoral en cuanto estrategia de poder que está vinculada a la cuestión sobre la subjetividad. La hipótesis es que la confesión protestante puede ser analizada a la luz de los postulados sobre el poder, para tratar de mostrar cómo la cuestión del uso del tiempo y la disciplina en la actividad son cuestiones que están, en parte, en el origen –en sentido genealógico– de los dispositivos de codificación moral de las sociedades modernas. En la primera parte, interesa ver cómo la confesión protestante constituye una estrategia de poder que articula los sujetos al problema del gobierno de sí. El objetivo es describir la emergencia de ciertas modalidades confesionales, relacionadas con los manuales casuísticos o tratados sobre el arte de gobernarse a sí mismo, que derivan en prácticas de control de la actividad. Luego, nos ocupamos del problema de la subjetividad, caracterizándola mediante el concepto de pliegue. Para cerrar, aprovechamos las reflexiones sobre la confesión protestante para responder a la pregunta de ¿cómo es que los enunciados devienen práctica social?

Palabras clave

confesión, examen, poder, saber, ascetismo, Reforma

Abstract

This essay is dedicated to the subject of the protestant confession within the framework of the knowledge and the thesis about power of Foucault. For doing so we find support in two different traditions: On one side, in the sociology of religion and the analysis of the beginnings of Capitalism in the reformist societies, by Weber. And, on the other side, in Foucault’s political analysis about pastoral as a power strategy that is tied to the question about subjectivity. The hypothesis is that the protestant confession can be analyzed under the light of the postulates about power. This in order to show how the question about the use of time and discipline in everyday activities is related to questions that are, partly, in the origin –in genealogical sense– of the devices of political determination and the social segmentations of the modern societies. In the first part we are interested in seeing how the protestant confession constitutes a strategy of power that articulates the subjects to the problem of the government of self. The objective is to describe the emergencing of certain confessional modalities related to casuistical manuals or treaties on the art of governing itself that derives in practices of control of the activity. Then, we take care of the problem of the subjectivity by characterizing it. This, by means of the concept of fold. As a closing aspect, we take the opportunity of the reflections about the protestant confession to respond to the question: how do statements become social practice?

Keywords

confession, exam, power, knowledge, asceticism, Reformation

Fecha de recepción

6 de febrero de 2008

Fecha de aceptación

24 de febrero de 2009

Fecha de publicación

2009-06-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

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