•  
  •  
 

Title

Insights and believings associated with new information and communication technologies in the educational community of the Universidad de La Salle: A CTS approach

Resumen

Durante año y medio se desarrolló la investigación “Actitudes y creencias sobre las tecnologías de información” en la Universidad de la Salle. Esta se inscribe en la reflexión sistemática que se ha venido desarrollando por más de cincuenta años, con énfasis inter y transdisciplinario, sobre la ciencia y la tecnología, en lo que hoy se conoce a nivel mundial, como los estudios de ciencia, tecnología y sociedad CTS y que en nuestro medio han sido difundidos, por instituciones como la UNESCO y la Organización de Estados Iberoamericanos (OEI), entre otras. El presente artículo muestra los principales elementos conceptuales de la investigación, al igual que de su desarrollo metodológico y conclusiones, esperando que sean de utilidad para la compresión y reflexión sobre el rol de las TIC en el contexto universitario.

Palabras clave

CTS, actitudes, creencias, determinismo tecnológico, construcción social de la tecnología, TIC, educación superior

Abstract

The research that was developed over a year and a half, referred to the attitudes and believes that emerged in the Salle University in referral to the New information Technologies. This Project was part of a systematic reflection that has been developed over the last fifty years, with an emphasis on inter and transdicisplinary science and technology. These studies are known actually in several institutions as the STS, Science, technology and society studies. In our context these studies have been recognized in institutions such as UNESCO and the Organization of Iberomerican States (OEI), among others. This article shows the main conceptual elements of the present research, and at the same time the methodology that was used and the main arguments that were discussed. These hopping that it may be useful for the comprehension and reflections of the role towards the CIT (Communication and Information technologies) and their use in the university context.

Keywords

STS, Attitudes, believes, technological determinism, social construction of technology, CIT, professionalize education

Fecha de recepción

22 de abril de 2008

Fecha de aceptación

31 de agosto de 2008

Fecha de publicación

2009-10-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS