•  
  •  
 

Title

The School and the Public education facilities: A process of dialogue between architecture, technique and education as standards for a better education habitat in XXI Century in Bogotá

Resumen

Conceptoscomo hábitat escolar son manifestaciones que se generan a partir del desarrollo y la manifestación de la evolución del espacio escolar en la historia, a partir de su proyección hacia el exterior y su vínculo con el entorno urbano. Factores de orden pedagógico-educativo, sociocultural, económico, etc. hacen de este pequeño universo, un espacio no imaginado por desarrollar, estudiar y entender, en beneficio de las comunidades de cualquier ciudad. En efecto, el desarrollo histórico de los edificios escolares en Bogotá –analizado desde mediados del siglo XIX– refleja claramente un contexto creciente que relaciona el diseño del espacio escolar con el hábitat escolar; las bondades del encuentro entre pedagogía y arquitectura y los aportes generados por arquitectos inmersos e interesados en el problema. La implementación de las nuevas tecnologías, el diálogo entre las escuelas pedagógicas y los conceptos arquitectónicos, son baluartes que representan políticas educativas de acuerdo con la escuela o tendencia pedagógica del momento con la bendición de la administración pública. Desde los edificios claustrales y cerrados, hasta los edificios transparentes; desde las aulas lancasterianas hasta las aulas abiertas y libres, el hábitat escolar encierra secretos que aún no han sido descubiertos. En este artículo se ilustra ese desarrollo y su referente más importante es la gran responsabilidad del arquitecto frente a espacios escolares, junto con su concepción espacial, funcional y estética. Éste pretende, asimismo, generar elementos de juicio para encontrar caminos hacia las concepciones del hábitat escolar.

Palabras clave

hábitat, pedagogía, educación, arquitectura

Abstract

Concepts as school Habitat are generated from the development and the manifestation of the evolution of school space in history, its projection towards the outside and its link with the urban environment. Factors like the pedagogical, educative, socio-cultural and economic ones, among others, make of this small universe an unimaginable space for developing, studying and understanding, for the benefit of communities in any city. The historical development of school buildings in Bogotá, in the last 120 years, clearly reflects a growing context that relates the design of the school space, the school habitat, the benefits from the encounter between pedagogy and architecture, and the contributions made by architects immersed and interested in the problem. The implementation of new technologies and the dialogue between pedagogical schools and Architectural concepts are bastions that represent educational policies in accordance with the school or pedagogical trend of the times, with the blessing of the public administration. From the cloistered and enclosed buildings, to the transparent ones; from Lancastrians classrooms to open and free ones; everything holds the secrets of school Habitat, which have not been discovered yet. This article clearly shows that development and illustrates on the great responsibility architects have before school spaces, its spatial, functional and aesthetic design. In addition, it offers the grounds to establish conceptions of school Habitat.

Keywords

habitat, pedagogy, education, architecture

Fecha de publicación

2010-06-01

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS