•  
  •  
 

Title

Principales factores competitivos de las PYMES hoteleras europeas

Resumen

Este estudio tiene como objetivo analizar el estado actual del arte sobre los factores de competitividad de las pequeñas y medianas empresas hoteleras, aplicando una revisión literaria sistemática e internacional con foco en Europa. Este estudio optó por una revisión sistemática involucrando el análisis de documentos, artículos, disertaciones y trabajos académicos internacionales que presentaron resultados de investigación teórica y empírica. La investigación se realizó de enero a mayo de 2021 utilizando bases de datos en línea y motores de búsqueda. Los estudios seleccionados se centran en las finanzas, la innovación y el marketing como los principales factores generadores de competitividad en las pymes hoteleras. La mayoría se han publicado en países europeos desde 2014. Algunas características coinciden con diversos contextos geográficos, como la importancia de la rentabilidad y la financiación, el uso de la información financiera, la innovación de productos y procesos, el posicionamiento en el mercado, el conocimiento de la competencia y la satisfacción del cliente. También se analizan algunas implicaciones para Europa.

Palabras clave

PYMES hoteleras, competitividad, innovación, Finanzas, marketing

Abstract

This study aims to analyse the current state of the art regarding the competitiveness factors of small and medium-sized hotel companies, applying a systematic and international literary review focusing on Europe. This study opted for a systematic review involving the analysis of documents, articles, dissertations, and international academic works that presented theoretical and empirical research results. The research was conducted from January to May 2021 using online databases and search engines. The selected studies focus on finance, innovation and marketing as the main factors that generate competitiveness in hotel SMEs. Most have been published in European countries since 2014. Some characteristics coincide with various geographical contexts, such as the importance of profitability and financing, the use of financial information, product and process innovation, market positioning, knowledge of the competition and customer satisfaction. Some implications for Europe are also analysed.

Keywords

Hotel SMES, competitiveness, innovation, finance, marketing

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss39.9

Fecha de recepción

12 de mayo de 2021

Fecha de aceptación

22 de abril de 2022

Fecha de publicación

2022-12-05

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de revisión

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.