•  
  •  
 

Title

The sustainable human development and the education of the agricultural sector

Resumen

Cada día es más evidente la necesidad de replantear el paradigma de modelo de desarrollo que siguen las naciones, así como el concepto de bienestar y su significado para los hombres. El modelo del Plan para las Naciones Unidas (PNUD) se propone como alternativa que gira en torno al hombre como eje del desarrollo y no como medio para alcanzarlo. Aunque debatido y no muy aceptado, principalmente por algunas de las potencias mundiales, es claro que debe promulgarse un sistema en el que los seres humanos logren alcanzar la igualdad y se contrarreste la cada vez más marcada diferencia entre ricos y pobres. Este artículo pretende hacer una reflexión desde el modelo alternativo de desarrollo, sobre unos lineamientos para la educación, en el sector agropecuario de tal modo que se contribuya, en el caso de la Universidad de La Salle, a la formación de profesionales que promuevan esquemas de desarrollo para el sector agropecuario mucho más justos y que no atenten contra el medio ambiente.

Palabras clave

desarrollo humano, desarrollo humano sostenible, educación para el sector agropecuario

Abstract

lt is necessary to reconsider the paradigm of development followed by nations as well as the concept of human welfare. The United Nations Development Plan (UNDP) is an alternative, taking into account that it focuses its approach on the humanistic axis. Although it has been debated but not completely accepted by the main world powers, it is evident that a new system in which human beings are able to reach equality should be promoted, and in which the difference between rich and poor could be counteracted. This article tries to make a reflection on this alternative model and gives some guidelines for the education in the agricultural sector, to educate professionals interested in the sustainable human development as La Salle University does.

Keywords

human development, sustainable human development, agricultural sector

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ed.390

Fecha de recepción

13 de mayo de 2004

Fecha de aceptación

23 de junio de 2004

Fecha de publicación

January 2004

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.