•  
  •  
 

Title

Development of Research Capabilities in the Rural Higher Education: Project Utopía, Universidad de La Salle

Resumen

El presente artículo elabora un análisis que permite comprender cómo el proyecto Utopía de la Universidad de La Salle está en capacidad de configurar capacidades investigativas en sus estudiantes rurales. Los resultados de este trabajo dan cuenta de un proceso de seguimiento y observación de los seminarios de investigación del programa de Ingeniería Agronómica del proyecto Utopía, interpretados a la luz del enfoque de capacidades de Amartya Sen y Martha Nussbaum, junto con su aplicación en la educación; asimismo, se presentan en tres apartados. El primero corresponde a la estructura de la investigación del programa de Ingeniería Agronómica del proyecto Utopía; el segundo, a elementos diferenciadores de investigación integrados con la práctica productiva. Finalmente, el tercer apartado corresponde al análisis de las capacidades que adquieren los jóvenes universitarios rurales cuando se enfrentan a un ejercicio de investigación y el desarrollo de nuevas habilidades a lo largo de su proceso formativo

Palabras clave

capacidades humanas, formación en investigación, proyecto Utopía, jóvenes universitarios rurales, desarrollo humano

Abstract

This article presents an analysis intended to understand how the project Utopía of the Universidad de La Salle is an opportunity to develop research capabilities in the rural students. The results from this work provide a report of the follow-up and observation process of the research seminars making part of the project Utopía, in the study program of Agricultural Engineering. Results are interpreted through the lens of Martha Nussbaum and Amartya Sen’s capability approach and its application in education. These results are presented in three parts. The first one is about the research structure of the Agricultural Engineering program under the project Utopía. The second one deals with differentiating research elements integrated to the production practice. Finally, the third one is an analysis of the capabilities that rural college young students develop when coping with a research task and how they develop new skills throughout their educational process

Keywords

Human capabilities, research education, project Utopía, rural college young students, human development

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss36.5

Fecha de recepción

12 de febrero de 2020

Fecha de aceptación

28 de agosto de 2020

Fecha de publicación

2020-12-15

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.