•  
  •  
 

Title

Peace Games as a Strategy to Mitigate Student aggression in a rural setting

Resumen

El objetivo de este trabajo consistió en aplicar una estrategia basada en juegos de paz para mitigar la agresividad -como un tipo de violencia- en 50 estudiantes de grado cuarto de educación primaria rural. A través del método hermenéutico de análisis de contenido se estableció un marco de referencia para el desarrollo de la investigación y, mediante una metodología cuantitativa-cualitativa, la información procesada con el software R fue recabada por medio de una estrategia de tres etapas: aplicación de un cuestionario para identificar comportamientos agresivos, intervención mediante un conjunto de actividades basadas en juegos de paz, y evaluación de los efectos generados por tales actividades. Los resultados mostraron que la estrategia permitió menguar de forma significativa la agresión física y la hostilidad, pero ligeramente la ira y la agresión verbal. Se concluyó que las acciones y reflexiones implementadas fueron efectivas y disminuyeron en un alto porcentaje la agresividad estudiantil en el contexto rural.

Palabras clave

juegos de paz, agresividad estudiantil, escenario rural, mitigación

Abstract

This work aimed to apply a strategy based on peace games to mitigate aggressiveness as a type of violence in 50 fourth-grade students of rural primary education. Through the hermeneutic content analysis method, a reference framework is established for the research development. Through a quantitative-qualitative methodology, the information processed with the R software was collected through a strategy with three stages: application of a questionnaire to identify aggressive behaviors, intervention through a set of activities based on peace games, and evaluation of the effects generated by such activities. The results showed that the strategy significantly reduced physical aggression and hostility but slightly reduced anger and verbal aggression. It is concluded that the actions and reflections implemented effectively decreased student aggressiveness in a high percentage in the rural context.

Keywords

peace games, student aggressiveness, rural setting, mitigation

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/eq.vol1.iss40.9

Fecha de recepción

16 de octubre de 2021

Fecha de aceptación

19 de mayo de 2022

Fecha de publicación

2022-12-13

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS
 
 

To view the content in your browser, please download Adobe Reader or, alternately,
you may Download the file to your hard drive.

NOTE: The latest versions of Adobe Reader do not support viewing PDF files within Firefox on Mac OS and if you are using a modern (Intel) Mac, there is no official plugin for viewing PDF files within the browser window.