Tutor 1

Trujillo Prada, Mariela Andrea

Resumen

El Banco de Alimentos de Bogotá es una organización sin ánimo de lucro, adscrita a la Arquidiócesis de Bogotá que lleva más de 20 años de labores de gestión social, impactando a población vulnerable en la ciudad y alrededores desde la atención, la alimentación y la reducción de desperdicios, al no poseer actividades comerciales, su solvencia financiera depende de las donaciones que recibe por diferentes medios, dichos ingresos se ven afectados por diferentes factores exógenos, noticias, eventos y acontecimientos que curren de forma nacional como internacional, esto conmueve de forma positiva o negativa la intención de donar de las personas con capacidad económica y afinidad con la organización, la segmentación de dichos factores es lo que se denominará, grupos de eventos sociales significativos, debido al alto impacto de dichos eventos, se ha realizado un trabajo de investigación para comprender la influencia en un periodo de 4 años, del 2018 al 2021. En este contexto, se llevó a cabo un mapeo general de las noticias de carácter nacional e internacional con el objetivo de identificar las más relevantes y generar una base de datos de 1.088 noticias, permitiendo discriminar los eventos sociales más significativos de los últimos años. Seguido, se llevó a cabo una categorización de la información obtenida, lo que permitió identificar 9 grupos y 21 subgrupos, discriminándolos según la temática y el contexto en el que se desarrollaron.

Resumen en lengua extranjera 1

The Bogota Food Bank is a non-profit organization, ascribed to the Archdiocese of Bogota that has more than 20 years of social work, impacting vulnerable population in the city and surroundings from care, food and waste reduction, not possessing commercial activities, its financial solvency depends on the donations received by different means, this income is affected by different exogenous factors, news, events and events that occur nationally and internationally, this moves positively or negatively the intention to donate of people with economic capacity and affinity with the organization, events and events that take place nationally and internationally, this affects positively or negatively the intention to donate of people with economic capacity and affinity with the organization, the segmentation of these factors is what will be called, groups of significant social events, due to the high impact of these events, a research work has been conducted to understand the influence in a period of 4 years, from 2018 to 2021. In this context, a general mapping of national and international news was carried out in order to identify the most relevant and generate a database of 1,088 news items, making it possible to identify the most significant social events of recent years. Next, a categorization of the information obtained was carried out, which made it possible to identify 9 groups and 21 subgroups, discriminating them according to the subject matter and the context in which they took place. Identified and categorized the significant social events, the database of donations received in the period under study is cleaned, where all the transactional records of the PayU plataform of the Bogotá Food Bank are stored, thus generating a comparison between the databases by means of a linear regression of events Vs. time, with the creation, development and training of a natural processing language code in Python, generating the comparison of income as a function of date and the evaluation of metrics, such as mean square error and variance score to measure the quality of the model. In addition, the data and regression line are visualized in graphs, which facilitates the interpretation of the results.

Palabras clave

Organizaciones internacionales, Influencia, Psicología Social, Donación de sangre, Comunicación interpersonal, Trabajo social

Tipo de documento

Tesis de maestría

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Fecha de elaboración

2023

Programa académico

Maestría en Analítica e Inteligencia de Negocios

Facultad

Escuela de Negocios

Publisher

Universidad de La Salle. Escuela de Negocios. Maestría en Analítica e Inteligencia de Negocios

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