•  
  •  
 

Title

Religious education in colombian schools: A possibility of a pedagogic enviroment

Resumen

Después de la promulgación de la nueva Constitución Política de Colombia, dada en 1991, la reacción inmediata la generó la opción laicista del Estado, como un Estado aconfesional, donde se garantizaba, en condiciones de igualdad legal, la libertad de cultos o libertad religiosa. Si bien, la cotidianidad de la vida colombiana, desde el siglo XIX, se consideraba toda ella cristiana por sus costumbres, ritos y prácticas religiosas, la ingerencia del mundo moderno secular ingresaba con carta de ciudadanía en medio de una idiosincrasia popular bañada de expresiones de religiosidad popular y lenguajes religiosos. El nuevo cambio inmediatamente laicizó las instituciones del Estado, en especial, la escuela pública donde la religión de antaño cedió paso a la educación en valores. Con el tiempo, es el mismo Estado, en su ley 115 de 1994, quien retoma el valor e importancia de la formación integral del sujeto: considerándolo en todas sus dimensiones, una de ellas, la dimensión religiosa o trascendente. Por lo tanto, el Estado volvió a considerar la materia de educación religiosa escolar como una asignatura obligatoria y fundamental. El presente artículo hace una aproximación a esta realidad.

Palabras clave

libertad de cultos, educación religiosa, dimensión religiosa, educación y Estado

Abstract

After the enactment of the new Colombian Political Constitution in 1991, an immediate response was generated by the secularism option of the State, as a non denominational State, in which the Freedom of Religion in equal legal conditions was guaranteed. In the daily Colombian life since the XIX century it was considered a Christian nation for its customs, rites, and religious practices, the interference of the secular modern world was entering with naturalization papers, among a popular idiosyncrasy covered with expressions of popular religiosity and religious language. This new change immediately made the State institutions secular, especially public schools where the religion of yesteryear gave way to the education of values. As time passes, it is the government itself in its law 115 of 1994 which reintroduced values as an importance of integral formation in a person. It is considered that the individual in all his dimensions, religious or transcendent dimension being one of them. Therefore the government again takes into account the subject «Religion» as a mandatory and fundamental subject in the curriculum. This article tries to make a reenactment of this reality.

Keywords

freedom of religion, religious education, religious dimension, education and state

Fecha de publicación

January 2005

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS