•  
  •  
 

Title

Logopedagogy: Epistemological reflection of the sense of education

Resumen

La Logopedagogía pretende una reflexión sistemática sobre una propuesta que quiere educar al sujeto para el sentido de la vida teniendo como base los postulados de Viktor Frankl, padre de la Logoterapia (tercera escuela vienesa de psicología). El artículo tiene tres partes: en la primera se hace una exposición sobre el sentido existencial partiendo de las dinámicas antropológicas inherentes; en la segunda se desarrollan los fundamentos de la Logopedagogía para comprender la razón de su pertinencia en la situación educativa actual; y, por último, se da cuenta del proyecto de vida como dinamismo para la construcción de sentido que puede ser llevado al mundo de la escuela y reconocer a través de él que las personas son seres de libertad y responsabilidad o, en otras palabras, con voluntad de sentido.

Palabras clave

logopedagogía, logoterapia, sentido existencial, proyecto de vida, voluntad de sentido

Abstract

Logo pedagogy is a systematic reflection about a proposal that intends to teach the subject to have a sense of what life is, based on the postulates by Viktor Frankl, father of Logotherapy (third Viennese school of psychology). The article is divided in three parts: in the first one, there is a presentation about the existential sense, starting from the inherent anthropologic dynamics; the second one, develops the essentials of logo pedagogy to understand the reason of its pertinence in the current educative situation; the last one describes a life’s project as dynamism for the construction of meaning, that can be introduced into a school’s environment and can recognize as well, that people are beings of freedom and responsibility, in other words with will of meaning.

Keywords

logopedagogy, logotherapy, existential sense, life’s project, will of sense

Fecha de publicación

January 2005

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS