•  
  •  
 

Title

Characteristics of the evaluator in the frame of the evaluation of teaching to achieve the professional and personal development of the educators

Resumen

Este artículo analiza el papel que ejerce el evaluador en la evaluación del desempeño docente en dos instituciones oficiales. La investigación concluye que los evaluadores no contribuyen a mejorar la labor de los evaluados, pues carecen de principios éticos y no cumplen con los principios de confiabilidad, pertinencia y transparencia esperados. Una evaluación que favorezca el desarrollo del evaluado como persona y como profesional debe contar con un evaluador mejor capacitado y abra nuevos espacios de evaluación que superen el simple instrumento y la individualización del proceso evaluativo. Por lo tanto, la revisión de estos aspectos por parte de las autoridades competentes se constituye en una tarea urgente, a fin de mejorar tanto las competencias del evaluador como las características mismas del proceso evaluativo.

Palabras clave

rol del evaluador, evaluación docente, desarrollo profesional

Abstract

This article analyzes the role that is played by the evaluator in the teacher assessment that is being implemented in two public schools. This research concludes that evaluators do not contribute to improve the work of the assessed, for they lack of ethics and do not fulfill the expected principles of reliability, pertinence and transparence. An assessment that favors the development of the assessed as a person and as a professional should consider having a better qualified evaluator and, as well, as open new assessment spaces that exceeds the sole instrument itself and the individualization of the educative process. The revision of these aspects by the proper authorities becomes an urgent task, with the aim of improving both the competences of the evaluator and the features of the assessment process itself.

Keywords

educational evaluation, the evaluator role, professional development

Fecha de recepción

20 de junio de 2010

Fecha de aceptación

29 de septiembre de 2010

Fecha de publicación

January 2010

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de Investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS