•  
  •  
 

Title

Teaching understandings of critical thinking in rural educational contexts of Urrao (Antioquia) municipality

Resumen

Este artículo presenta los resultados de la tesis doctoral Comprensiones docentes del pensamiento crítico en contextos educativos rurales del municipio de Urrao (Antioquia), allí se considerada al pensamiento crítico como una competencia de orden superior a desarrollar por el estudiante según los lineamientos curriculares y estándares de competencias del área de ciencias sociales; estudio de tipo cualitativo, paradigma fenomenológico, comprensivo-interpretativo; la recolección de datos se efectuó mediante grupos focales; su análisis correspondió al crítico del discurso por condensación del significado. Como resultado persiste un consenso que delimita esta capacidad a la comprensión lectora y la presentación de pruebas escritas, por tanto, es poco probable formar un sujeto crítico si hay una escasa aproximación a sus fundamentos teóricos, pues su desarrollo no obedece a condiciones temporales.

Palabras clave

pensamiento crítico, ciencias sociales, formación docente, educación rural, práctica pedagógica

Abstract

This paper presents the results of the doctoral thesis Teaching comprehensions of critical thinking in rural educational contexts of Urrao (Antioquia) municipality, considered as a higher order competence to be developed by the student according to the curricular guidelines and competence standards of the social sciences area; qualitative study, phenomenological paradigm, comprehensive-interpretative; data collection was carried out through focus groups technical; his analysis corresponded to the critic of discourse by condensation of meaning. As a result, a consensus persists that limits this ability to reading comprehension and the presentation of written tests, therefore, it is unlikely to form a critical subject if there is little approximation to its theoretical foundations, since its development does not obey temporary conditions.

Keywords

critical thinking, social sciences, teacher education, rural education, teaching practice

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss80.3

Fecha de recepción

16 de abril de 2022

Fecha de aceptación

29 de noviembre de 2022

Fecha de publicación

2023-07-04

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS