•  
  •  
 

Title

Psychopedagogical proposal of family strengthening for the promotion of academic performance in primary school students

Resumen

Este artículo de investigación a través del desarrollo de una propuesta de intervención, pretende articular la relación escuela-familias, basada en adecuada orientación y acompañamiento. Implementando una metodología de dos fases: diagnóstico contextual como caracterización institucional, revisión de antecedentes y diagnóstico etiológico como herramientas del enfoque ZOPP, entrevistas, observación y grupos focales con familias, estudiantes y docentes. Como segunda fase diseño de propuesta empleando la técnica árbol de problemas y la matriz de marco lógico. Los resultados de la intervención evidencian que el fortalecimiento de las dinámicas familiares es pertinente y promueve la interacción de éstos con la escuela, generando motivación, escucha y orientación contextualizada ante las diferentes problemáticas familiares, lo cual contribuye en promocionar el rendimiento académico de los estudiantes.

Palabras clave

Familia, psicopedagogía, rendimiento escolar, orientación

Abstract

This article shows the results of a research that trough the development of an intervention proposal, aims to articulate the school and family relation, based on an adequate guidance. The research followed a two phases methodology; the first one consisted in an institutional characterization, a state of knowledge and an etiological diagnosis as a tool of the ZOOP approach, interviews, observation and focus groups with families, students and teachers. The second phase was the design of the proposal using the problem three method and the logical framework matrix. The results of the intervention show that the strengthening of family dynamics is relevant and promotes the interaction with schools, giving as a result motivation, and a contextualized environment of guidance to different family issues. This contributes to improve the academic performance of students.

Keywords

Family, psychopedagogy, school performance, orientation

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss81.6

Fecha de recepción

21 de junio de 2023

Fecha de aceptación

5 de diciembre de 2022

Fecha de publicación

2023-09-11

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de investigación

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS