•  
  •  
 

Title

A Didactic-Constructivist Methodological Proposal to Foster the Learning of Statistical Modeling in College

Resumen

Se presenta una propuesta metodológica de estrategia didáctico-constructivista para fortalecer el estudio de la modelación estadística en un curso universitario de investigación de operaciones Se construye un documento de reflexión sobre el quehacer profesoral y estudiantil desde distintas aristas, que presenta una aproximación empírica sobre técnicas que intentan viabilizar el aprendizaje de los estudiantes, a partir de la combinación de recursos cuantitativos, propios de la enseñanza estadística, y cualitativos, propios de la lúdica. Con ello se busca plantear la posibilidad de entrelazar diversas posibilidades formativas como complemento para facilitar el aprendizaje y la generación de conocimiento colectivos, en cuyo caso la experticia del profesor constituye un factor determinante, así como la disponibilidad del estudiante para aprender y experimentar

Palabras clave

Enseñanza-aprendizaje, modelación estadística, universidad, didáctica, constructivismo

Abstract

A new methodological proposal is provided herein as a didactic-constructivist strategy to strengthen the study of statistical modeling in a college course of operations research. A paper based on reflections from different viewpoints on the teacher’s and student’s work is constructed and provided as an empirical approach to those techniques intended to make more viable the student’s learning. This proposal is based on the combination of quantitative resources typical to the statistical teaching, and other qualitative ones typical to the play-aided teaching. This is intended to provide the students with the possibility of combine different educational modalities as way of making learning easier and gaining collective knowledge. In this case, the teacher’s expertise is a determining factor as well as student’s willingness to learn and experiment.

Keywords

teaching-learning, statistical modeling, college, didactics, constructivism

Digital Object Identifier (DOI)

https://doi.org/10.19052/ap.vol1.iss76.3

Fecha de recepción

21 de abril de 2020

Fecha de aceptación

22 de octubre de 2020

Fecha de publicación

2021-03-24

Licencia Creative Commons

Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 4.0 License.

Tipo de documento

Artículo de reflexión

Editorial

Universidad de La Salle. Ediciones Unisalle

Compartir

COinS